Användarverktyg

Webbverktyg


begavade-2e

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
begavade-2e [2022/01/05 11:22] anitabegavade-2e [2024/03/22 12:58] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Kan man vara särskilt begåvad och ha en npf-diagnos (neuropsykiatrisk diagnos)? ====== ====== Kan man vara särskilt begåvad och ha en npf-diagnos (neuropsykiatrisk diagnos)? ======
  
-Kort svar: Ja! {{ :boken_-_utanfoer_ramarna_titelblad.png?200|}}\\ +**Kort svar: Ja!** {{ :boken_-_utanfoer_ramarna_titelblad.png?200|}}\\ 
  
 Särskilt begåvade barn kan ha en npf-diagnos - men den kombinationen är extremt ovanlig. Forskningen anger att c:a 5% av befolkningen (oavsett begåvningsnivå) har en npf-diagnos. Rent statistiskt borde det alltså vara väldigt få som är både särskilt begåvade och har en diagnos (2E - Twice exceptional - Dubbelt exceptionell). Dvs. om 5% av befolkningen är särskilt begåvade och 5% av dessa har en npf-diagnos så blir det inte många. Av 1000 personer är 50 särskilt begåvade och då blir det c: 2,5 personer som är 2E. Särskilt begåvade barn kan ha en npf-diagnos - men den kombinationen är extremt ovanlig. Forskningen anger att c:a 5% av befolkningen (oavsett begåvningsnivå) har en npf-diagnos. Rent statistiskt borde det alltså vara väldigt få som är både särskilt begåvade och har en diagnos (2E - Twice exceptional - Dubbelt exceptionell). Dvs. om 5% av befolkningen är särskilt begåvade och 5% av dessa har en npf-diagnos så blir det inte många. Av 1000 personer är 50 särskilt begåvade och då blir det c: 2,5 personer som är 2E.
  
 Min erfarenhet är att de allra flesta pedagoger, psykologer och läkare (med några få gyllene undantag) saknar adekvata kunskaper om särskild begåvning. En del har inte ens hört talas om fenomenet. I den ordinarie utbildningen till psykolog och läkare nämns inte särskild begåvning. Inte heller i pedagogutbildningen - inte ens i utbildningen till specialpedagog.  Min erfarenhet är att de allra flesta pedagoger, psykologer och läkare (med några få gyllene undantag) saknar adekvata kunskaper om särskild begåvning. En del har inte ens hört talas om fenomenet. I den ordinarie utbildningen till psykolog och läkare nämns inte särskild begåvning. Inte heller i pedagogutbildningen - inte ens i utbildningen till specialpedagog. 
- 
----- 
-"Sonen 4,5 år (började läsa vid 3 år) sitter och tittar på ketchupflaskan på matbordet. \\  
-”Mamma, man blir tjock av ketchup!” \\  
-”Jaaaa? Hur vet du det?”\\  
-”Det står på flaskan att det innehåller förtjockningsmedel.” 
----- 
  
 ==== Feldiagnostisering ==== ==== Feldiagnostisering ====
Rad 31: Rad 24:
 [[fordelar-nackdelar-npf|Fördelar och nackdelar med neuropsykiatrisk diagnos (npf) ]]\\  [[fordelar-nackdelar-npf|Fördelar och nackdelar med neuropsykiatrisk diagnos (npf) ]]\\ 
 [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\  [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ 
 +[[https://open.spotify.com/episode/4Eoks0NwGTG33aB9iNRx9X?si=m_6005t7Qgihimz0dEQsDQ&nd=1&dlsi=a269b9f22fd346f1| Pia Rehn i en podd på Spotify om 2E Twice Exceptional]]\\ 
 +
 +----
 +{{:stjarna_svart_ram.png?70 |}}
 +"Sonen 4,5 år (började läsa vid 3 år) sitter och tittar på ketchupflaskan på matbordet. \\ 
 +”Mamma, man blir tjock av ketchup!” \\ 
 +”Jaaaa? Hur vet du det?”\\ 
 +”Det står på flaskan att det innehåller förtjockningsmedel.”
 +----
begavade-2e.1641378146.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/05 11:22 av anita