Användarverktyg

Webbverktyg


barns-utveckling

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
barns-utveckling [2022/01/11 12:50] anitabarns-utveckling [2024/02/11 11:27] (aktuell) anita
Rad 17: Rad 17:
 [[intervju-anita-kullander|"Den är särbegåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet."]] \\ [[intervju-anita-kullander|"Den är särbegåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet."]] \\
  
-**Foto: Anita Hogeborn Kullander** +Det kan alltså vara både svårt och lätt att bedöma. Det som är vanligast är att föräldrar jämför sitt barn med andra barn. En del föräldrar som själva var tidiga i sin utveckling uppmärksammar kanske inte sitt eget barns snabba utveckling.
- +
-Det kan alltså vara både svårt och lätt att bedöma. Det som är vanligast är att föräldrar jämför sitt barn med andra barn. En del föräldrar som själva var tidiga i sin utveckling uppmärksammar kanske inte sitt eget barns utveckling.+
    
 Jag har samlat ihop [[foraldrarnas-berattelser|föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]. Det är inte en lista på egenskaper som måste finnas utan endast exempel på förmågor som förvånat.  Jag har samlat ihop [[foraldrarnas-berattelser|föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]. Det är inte en lista på egenskaper som måste finnas utan endast exempel på förmågor som förvånat. 
  
-Ett barns särskilda begåvning kan vara särskilt svår att upptäcka om barnet uppvisar ovilja till att leka eller umgås med andra barn, [[att-lara-sig|frustrationer vid minsta lilla motgång]], [[studieteknik|vägran att träna och öva]], dvs. ger upp om de inte kan på första försöket, [[Trotssyndrom|trots]], [[Antiauktoritär|antiauktoritärt beteende]] och kanske tom att [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|vuxenvärlden inkompetensförklaras totalt.]] \\  +Ett barns särskilda begåvning kan vara särskilt svår att upptäcka om barnet uppvisar ovilja till att leka eller umgås med andra barn, [[att-lara-sig|frustrationer vid minsta lilla motgång]], [[studieteknik|vägran att träna och öva]], dvs. ger upp om de inte kan på första försöket, [[Trotssyndrom|trots]], [[Antiauktoritar|antiauktoritärt beteende]] och kanske tom att [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|vuxenvärlden inkompetensförklaras totalt.]] \\  
    
-Det är inte heller ovanligt (särskilt bland flickor) att de maskerar sin begåvning. Jag brukar kalla det för att [[leka kameleont]]. De gör allt för att inte vara annorlunda, väcka uppmärksamhet. Särskilt begåvade (både barn och vuxna) har ofta en utvecklad [[empati|empatisk förmåga]] som gör att de inte vill väcka uppmärksamhet eller ta extra tid från andra. Barn (och vuxna) som får höra att de är "smarta" kan utveckla vad som kallas [[bluffsyndrom]] (impostor syndrome). De visar inte vad de kan av rädsla för att det ska upptäckas att de inte är så smarta - egentligen.+Det är inte heller ovanligt (särskilt bland flickor) att de maskerar sin begåvning. Jag brukar kalla det för att [[leka kameleont]]. De gör allt för att inte vara annorlunda, väcka uppmärksamhet. Särskilt begåvade (både barn och vuxna) har ofta en utvecklad [[empati|empatisk förmåga]] som gör att de inte vill väcka uppmärksamhet eller ta extra tid från andra. Barn (och vuxna) som får höra att de är "smarta" kan utveckla vad som kallas [[bluffsyndrom]] (imposter syndrome). De visar inte vad de kan av rädsla för att det ska upptäckas att de inte är så smarta - egentligen.
  
 Särskilt begåvades [[social kompetens|sociala utveckling]] och [[social-utveckling-kamratrelationer|kamratrelationer]] ser ofta annorlunda ut - mer likt vuxna ganska tidigt.  Särskilt begåvades [[social kompetens|sociala utveckling]] och [[social-utveckling-kamratrelationer|kamratrelationer]] ser ofta annorlunda ut - mer likt vuxna ganska tidigt. 
Rad 40: Rad 38:
   * [[hur-vet-man|Hur vet man om barnet är särskilt begåvat?]]   * [[hur-vet-man|Hur vet man om barnet är särskilt begåvat?]]
   * [[foraldrarnas-berattelser|Föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]   * [[foraldrarnas-berattelser|Föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]
 +  * [[upptacktes-barns-sarskilda-begavning|Hur upptäcktes ditt barns särskilda begåvning?]]\\
   * [[att-lara-sig|Att lära sig att lära sig]]    * [[att-lara-sig|Att lära sig att lära sig]] 
   * [[studieteknik|Studieteknik]]   * [[studieteknik|Studieteknik]]
   * [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|Vuxenvärlden inkompetensförklaras]]   * [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|Vuxenvärlden inkompetensförklaras]]
   * [[Trotssyndrom]]   * [[Trotssyndrom]]
-  * [[Antiauktoritär|Antiauktoritär personlighet]]+  * [[Antiauktoritar|Antiauktoritär personlighet]]
   * [[Leka kameleont]]   * [[Leka kameleont]]
   * [[Bluffsyndrom]]   * [[Bluffsyndrom]]
barns-utveckling.1641901810.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/11 12:50 av anita