Användarverktyg

Webbverktyg


barns-utveckling

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
barns-utveckling [2022/01/11 12:50] anitabarns-utveckling [2024/02/10 11:06] anita
Rad 17: Rad 17:
 [[intervju-anita-kullander|"Den är särbegåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet."]] \\ [[intervju-anita-kullander|"Den är särbegåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet."]] \\
  
-**Foto: Anita Hogeborn Kullander** +Det kan alltså vara både svårt och lätt att bedöma. Det som är vanligast är att föräldrar jämför sitt barn med andra barn. En del föräldrar som själva var tidiga i sin utveckling uppmärksammar kanske inte sitt eget barns snabba utveckling.
- +
-Det kan alltså vara både svårt och lätt att bedöma. Det som är vanligast är att föräldrar jämför sitt barn med andra barn. En del föräldrar som själva var tidiga i sin utveckling uppmärksammar kanske inte sitt eget barns utveckling.+
    
 Jag har samlat ihop [[foraldrarnas-berattelser|föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]. Det är inte en lista på egenskaper som måste finnas utan endast exempel på förmågor som förvånat.  Jag har samlat ihop [[foraldrarnas-berattelser|föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]. Det är inte en lista på egenskaper som måste finnas utan endast exempel på förmågor som förvånat. 
Rad 25: Rad 23:
 Ett barns särskilda begåvning kan vara särskilt svår att upptäcka om barnet uppvisar ovilja till att leka eller umgås med andra barn, [[att-lara-sig|frustrationer vid minsta lilla motgång]], [[studieteknik|vägran att träna och öva]], dvs. ger upp om de inte kan på första försöket, [[Trotssyndrom|trots]], [[Antiauktoritär|antiauktoritärt beteende]] och kanske tom att [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|vuxenvärlden inkompetensförklaras totalt.]] \\   Ett barns särskilda begåvning kan vara särskilt svår att upptäcka om barnet uppvisar ovilja till att leka eller umgås med andra barn, [[att-lara-sig|frustrationer vid minsta lilla motgång]], [[studieteknik|vägran att träna och öva]], dvs. ger upp om de inte kan på första försöket, [[Trotssyndrom|trots]], [[Antiauktoritär|antiauktoritärt beteende]] och kanske tom att [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|vuxenvärlden inkompetensförklaras totalt.]] \\  
    
-Det är inte heller ovanligt (särskilt bland flickor) att de maskerar sin begåvning. Jag brukar kalla det för att [[leka kameleont]]. De gör allt för att inte vara annorlunda, väcka uppmärksamhet. Särskilt begåvade (både barn och vuxna) har ofta en utvecklad [[empati|empatisk förmåga]] som gör att de inte vill väcka uppmärksamhet eller ta extra tid från andra. Barn (och vuxna) som får höra att de är "smarta" kan utveckla vad som kallas [[bluffsyndrom]] (impostor syndrome). De visar inte vad de kan av rädsla för att det ska upptäckas att de inte är så smarta - egentligen.+Det är inte heller ovanligt (särskilt bland flickor) att de maskerar sin begåvning. Jag brukar kalla det för att [[leka kameleont]]. De gör allt för att inte vara annorlunda, väcka uppmärksamhet. Särskilt begåvade (både barn och vuxna) har ofta en utvecklad [[empati|empatisk förmåga]] som gör att de inte vill väcka uppmärksamhet eller ta extra tid från andra. Barn (och vuxna) som får höra att de är "smarta" kan utveckla vad som kallas [[bluffsyndrom]] (imposter syndrome). De visar inte vad de kan av rädsla för att det ska upptäckas att de inte är så smarta - egentligen.
  
 Särskilt begåvades [[social kompetens|sociala utveckling]] och [[social-utveckling-kamratrelationer|kamratrelationer]] ser ofta annorlunda ut - mer likt vuxna ganska tidigt.  Särskilt begåvades [[social kompetens|sociala utveckling]] och [[social-utveckling-kamratrelationer|kamratrelationer]] ser ofta annorlunda ut - mer likt vuxna ganska tidigt. 
Rad 40: Rad 38:
   * [[hur-vet-man|Hur vet man om barnet är särskilt begåvat?]]   * [[hur-vet-man|Hur vet man om barnet är särskilt begåvat?]]
   * [[foraldrarnas-berattelser|Föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]   * [[foraldrarnas-berattelser|Föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]
 +  * [[upptacktes-barns-sarskilda-begavning|Hur upptäcktes ditt barns särskilda begåvning?]]\\
   * [[att-lara-sig|Att lära sig att lära sig]]    * [[att-lara-sig|Att lära sig att lära sig]] 
   * [[studieteknik|Studieteknik]]   * [[studieteknik|Studieteknik]]
barns-utveckling.txt · Senast uppdaterad: 2024/02/11 11:27 av anita