barns-lekutveckling
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
| Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
| barns-lekutveckling [2025/02/09 10:08] – [- Ur ett socialt perspektiv] anita | barns-lekutveckling [2025/02/09 10:13] (aktuell) – anita | ||
|---|---|---|---|
| Rad 4: | Rad 4: | ||
| //”De barn vars hemmiljö avviker mest från skolnormerna\\ | //”De barn vars hemmiljö avviker mest från skolnormerna\\ | ||
| blir också de stora förlorarna i skolan.”// | blir också de stora förlorarna i skolan.”// | ||
| - | Ur boken Samspel för förändring av Britta | + | Liljegren |
| \\ | \\ | ||
| För att kunna leka måste barn urskilja och förstå leksignalen, | För att kunna leka måste barn urskilja och förstå leksignalen, | ||
| Rad 20: | Rad 20: | ||
| **Ömsesidighet: | **Ömsesidighet: | ||
| **Turtagande: | **Turtagande: | ||
| - | \\ | ||
| \\ | \\ | ||
| ”Arbetet med att skapa en trygg och positiv atmosfär bland barnen så att alla får möjlighet att utveckla sig i lek kan försiggå på två plan:\\ | ”Arbetet med att skapa en trygg och positiv atmosfär bland barnen så att alla får möjlighet att utveckla sig i lek kan försiggå på två plan:\\ | ||
| Rad 28: | Rad 27: | ||
| -//direkt// genom att vi är tillsammans med barnen när de leker och inte uppträder som avlägsna, vuxna auktoriteter.\\ | -//direkt// genom att vi är tillsammans med barnen när de leker och inte uppträder som avlägsna, vuxna auktoriteter.\\ | ||
| - | Litteratur: | + | **Litteratur:** |
| Åm, Eli. (1984) //Lek i barnehagen de voksnes rolle.// Universitetsforlaget\\ | Åm, Eli. (1984) //Lek i barnehagen de voksnes rolle.// Universitetsforlaget\\ | ||
| Liljegren, Britta, (2001) //Samspel för förändring : en konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter// | Liljegren, Britta, (2001) //Samspel för förändring : en konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter// | ||
barns-lekutveckling.1739095693.txt.gz · Senast uppdaterad: av anita
