Användarverktyg

Webbverktyg


att-lara-sig

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
att-lara-sig [2021/12/25 20:25] anitaatt-lara-sig [2022/01/09 13:02] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Att lära sig att lära sig ====== ====== Att lära sig att lära sig ======
-{{ :12346356_556232807865513_5200699448435428058_n.jpg?direct&600 |}} +{{ :12346356_556232807865513_5200699448435428058_n.jpg?direct&800 |}}
- +
-[[barns-utveckling|Backa ett steg]]+
  
 Av Anita Kullander leg. psykolog 2015  Av Anita Kullander leg. psykolog 2015 
Rad 12: Rad 10:
 Marta har på några månader lärt sig sandens möjligheter och behöver nu nya utmaningar. Hon söker upp andra aktiviteter, hittar kanske kaplastavar, lego, pärlplattor mm. Fröken undrar vart hon tog vägen och hittar henne ensam i en liten vrå och säger förvånat "men sitter du här, kom ut till oss i sandlådan och baka sandkakor. Norman har blivit riktigt duktig på det nu. Kom och visa vad du kan". Marta visar då vad hon gjort och fröken säger tvivlande: "har du verkligen gjort det där, själv, utan hjälp? Ja, jag ser att det är ett torn, har du byggt ett hus i lego också, har du gjort en fjäril på pärlplattorna, vem har hjälpt dig?"  Marta har på några månader lärt sig sandens möjligheter och behöver nu nya utmaningar. Hon söker upp andra aktiviteter, hittar kanske kaplastavar, lego, pärlplattor mm. Fröken undrar vart hon tog vägen och hittar henne ensam i en liten vrå och säger förvånat "men sitter du här, kom ut till oss i sandlådan och baka sandkakor. Norman har blivit riktigt duktig på det nu. Kom och visa vad du kan". Marta visar då vad hon gjort och fröken säger tvivlande: "har du verkligen gjort det där, själv, utan hjälp? Ja, jag ser att det är ett torn, har du byggt ett hus i lego också, har du gjort en fjäril på pärlplattorna, vem har hjälpt dig?" 
  
 +<html>
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em">
 +</html>{{:undefined:gar_pa_lina__dsc2871.jpg?300|}}
 +<html>
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px">
 +</html>
 +[[https://www.behance.net/telgefoto|Foto: Göran G Johansson]]
 +<html>
 +</figcaption></figure>
 +</html>
 Fröken har inte sett Martas utveckling och "ligger alltså efter" henne. Hon har inte hunnit med att presentera stimulerande och utmanande material till Marta, varpå Marta inte fick den viktiga träningen i frustrationstolerans och impulskontroll som behövs för att våga nya saker och stå ut med att misslyckas. Marta undviker saker som hon inte tror sig om att kunna direkt för hon har aldrig lärt sig att stå ut med frustrationen när man inte lyckas första gången och att träning ger färdighet och också en glädje över att behärska och kunna. I förlängningen ser man detta i skolan som en ovilja att göra det som är obekant, alltså hon har inte fått lära sig att lära sig - dvs. [[studieteknik]]. Fröken har inte sett Martas utveckling och "ligger alltså efter" henne. Hon har inte hunnit med att presentera stimulerande och utmanande material till Marta, varpå Marta inte fick den viktiga träningen i frustrationstolerans och impulskontroll som behövs för att våga nya saker och stå ut med att misslyckas. Marta undviker saker som hon inte tror sig om att kunna direkt för hon har aldrig lärt sig att stå ut med frustrationen när man inte lyckas första gången och att träning ger färdighet och också en glädje över att behärska och kunna. I förlängningen ser man detta i skolan som en ovilja att göra det som är obekant, alltså hon har inte fått lära sig att lära sig - dvs. [[studieteknik]].
  
Rad 17: Rad 25:
  
 **Se även:** \\  **Se även:** \\ 
- 
 [[Barns utveckling]]\\ [[Barns utveckling]]\\
 [[vad-vill-eleverna-lara-sig|Vad vill elever lära sig i skolan?]] \\  [[vad-vill-eleverna-lara-sig|Vad vill elever lära sig i skolan?]] \\ 
att-lara-sig.1640460320.txt.gz · Senast uppdaterad: 2021/12/25 20:25 av anita