Användarverktyg

Webbverktyg


asynkron-utveckling

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
asynkron-utveckling [2020/11/08 13:18] – ↷ Länkar som ändrats på grund av flytt/namnändring 185.191.171.4asynkron-utveckling [2022/01/09 12:54] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Asynkron utveckling ====== ====== Asynkron utveckling ======
 +<html>
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em">
 +</html>
 +{{:undefined:asynkron_utveckling_goran.jpg?300|}}
 +<html>
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px">
 +</html>
 +[[https://www.behance.net/telgefoto|Foto: Göran G Johansson]]
 +<html>
 +</figcaption></figure>
 +</html>
  
 Den asynkrona (ojämna) utvecklingen hos särskilt begåvade barn är kanske det första tecknen som föräldrar och andra uppmärksammar. Detta kan naturligtvis både roa och oroa.  Den asynkrona (ojämna) utvecklingen hos särskilt begåvade barn är kanske det första tecknen som föräldrar och andra uppmärksammar. Detta kan naturligtvis både roa och oroa. 
Rad 6: Rad 17:
  
 BVC-sköterskan brukar vara den första professionella man frågar och många föräldrar berättar om händelser som förvånat både dem och sköterskan. Det vanliga svaret från BVC är att små barns utveckling ser olika ut och att det brukar jämna ut sig med tiden. Även BVC är mer fokuserad på avvikelser dvs förseningar i utvecklingen. BVC-sköterskan brukar vara den första professionella man frågar och många föräldrar berättar om händelser som förvånat både dem och sköterskan. Det vanliga svaret från BVC är att små barns utveckling ser olika ut och att det brukar jämna ut sig med tiden. Även BVC är mer fokuserad på avvikelser dvs förseningar i utvecklingen.
- 
-//Sköterskan: Är det roligt på dagis? \\ 
-Flickan 3 år: Det heter inte dagis, det heter förskola!// 
  
 För särskilt begåvade brukar den motoriska/kroppsliga utvecklingen följa "normalkurvan". Det som är avvikande, asynkront brukar vara den verbala utveckling, det logiska tänkandet och behovet av att veta mer - hela tiden.  För särskilt begåvade brukar den motoriska/kroppsliga utvecklingen följa "normalkurvan". Det som är avvikande, asynkront brukar vara den verbala utveckling, det logiska tänkandet och behovet av att veta mer - hela tiden. 
Rad 15: Rad 23:
  
  
 +---- 
 +{{:stjarna_svart_ram.png?30 |}} 
 +//Sköterskan: Är det roligt på dagis? \\ 
 +Flickan 3 år: Det heter inte dagis, det heter förskola!//
  
  
  
  
asynkron-utveckling.1604837892.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/08 13:18 av 185.191.171.4