Användarverktyg

Webbverktyg


asynkron-utveckling

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
asynkron-utveckling [2020/10/06 22:48] – ↷ Länkar som ändrats på grund av flytt/namnändring anitaasynkron-utveckling [2022/01/09 12:46] anita
Rad 6: Rad 6:
  
 BVC-sköterskan brukar vara den första professionella man frågar och många föräldrar berättar om händelser som förvånat både dem och sköterskan. Det vanliga svaret från BVC är att små barns utveckling ser olika ut och att det brukar jämna ut sig med tiden. Även BVC är mer fokuserad på avvikelser dvs förseningar i utvecklingen. BVC-sköterskan brukar vara den första professionella man frågar och många föräldrar berättar om händelser som förvånat både dem och sköterskan. Det vanliga svaret från BVC är att små barns utveckling ser olika ut och att det brukar jämna ut sig med tiden. Även BVC är mer fokuserad på avvikelser dvs förseningar i utvecklingen.
- 
-//Sköterskan: Är det roligt på dagis? \\ 
-Flickan 3 år: Det heter inte dagis, det heter förskola!// 
  
 För särskilt begåvade brukar den motoriska/kroppsliga utvecklingen följa "normalkurvan". Det som är avvikande, asynkront brukar vara den verbala utveckling, det logiska tänkandet och behovet av att veta mer - hela tiden.  För särskilt begåvade brukar den motoriska/kroppsliga utvecklingen följa "normalkurvan". Det som är avvikande, asynkront brukar vara den verbala utveckling, det logiska tänkandet och behovet av att veta mer - hela tiden. 
  
-Inte nog med det - om barnet ligger c:a 1 år före vid 4 års ålder så ligger det 2 år före vid 8 års ålder och 3 år före vid 12. Alltså avståndet ökar med tiden. Detta påverkar naturligtvis hela deras tillvaro ur olika perspektiv: Förväntningar från omgivningen, familj, [[kamrater]], [[vuxnas reaktioner]], [[begavade-barn-i-skolan-persson-2019|skolan]], hur man [[ser på sig själv]], mm. +Inte nog med det - om barnet ligger c:a 1 år före vid 4 års ålder så ligger det 2 år före vid 8 års ålder och 3 år före vid 12. Alltså avståndet ökar med tiden. Detta påverkar naturligtvis hela deras tillvaro ur olika perspektiv: Förväntningar från omgivningen, familj, [[social-utveckling-kamratrelationer]], [[vuxnas reaktioner]], [[begavade-barn-i-skolan|skolan]], hur man [[ser på sig själv]], mm.
  
  
 +----
 +{{:stjarna_svart_ram.png?30 |}}
 +//Sköterskan: Är det roligt på dagis? \\
 +Flickan 3 år: Det heter inte dagis, det heter förskola!//
  
  
  
  
asynkron-utveckling.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 12:54 av anita