Användarverktyg

Webbverktyg


alla-har-samma-manniskovarde

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
alla-har-samma-manniskovarde [2020/10/19 15:23] anitaalla-har-samma-manniskovarde [2023/07/23 18:39] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
-====== MIN ABSOLUTA ÅSIKT ÄR ATT VI ALLA HAR SAMMA MÄNNISKOVÄRDE - OAVSETT FUNKTIONSUPPSÄTTNING! ======+====== ALLA HAR SAMMA MÄNNISKOVÄRDE - OAVSETT FUNKTIONSUPPSÄTTNING! ====== 
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:010_blad_lov_host_090726_1.jpg?400|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 400px"> 
 +</html> 
 +Foto: Anita Hogeborn Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html> 
 +Av Anita Kullander 2015\\
  
-Av Anita Kullander 2015 +**Skolan:** \\  
- +I Rättvik har jag tillsammans med Grundsärsko-lans rektor och pedagoger startat Samundervis-ningsgruppen. Där man har en mix med sär-skoleelever (från IQ 55), elever med läs-
-**Skolan:** +
-I Rättvik har jag tillsammans med särskolans rektor och pedagoger startat +
-Samundervisningsgruppen. Där man har en mix med särskoleelever (från IQ 55), elever med läs-+
 och skrivsvårigheter, elever med ADHD, autism samt elever som bedömts vara särskilt eller och skrivsvårigheter, elever med ADHD, autism samt elever som bedömts vara särskilt eller
 extremt begåvade upp till c:a IQ 140. På lektionerna undervisas de ibland tillsammans och ibland extremt begåvade upp till c:a IQ 140. På lektionerna undervisas de ibland tillsammans och ibland
 uppdelade beroende på ämne. Några elever är där på heltid, några bara vissa ämnen beroende på om uppdelade beroende på ämne. Några elever är där på heltid, några bara vissa ämnen beroende på om
-de behöver stöd eller stimulans. +de behöver stöd eller stimulans.\\ 
- +\\ 
-Jag förespråkar verkligen inte en egen skola för begåvade elever - det vore att säga emot mig själv +\\ 
-och det arbete jag lagt ner.+**Jag förespråkar verkligen inte en egen skola för begåvade elever - det vore att säga emot mig själv 
 +och det arbete jag lagt ner.**
  
 Jag menar dock bestämt att om det skiljer 25-30 IQ-enheter mellan två personer så har det inget Jag menar dock bestämt att om det skiljer 25-30 IQ-enheter mellan två personer så har det inget
Rad 19: Rad 29:
 på väldigt olika sätt. på väldigt olika sätt.
  
-Eftersom ett barn med diagnosen utvecklingsstörning har en långsammarae utvecklingstakt och +Eftersom ett barn med diagnosen utvecklingsstörning har en långsammare utvecklingstakt och 
-inlärning så ökar skillnaden till normalvariationen hela tiden. I realtion till barn med särskild+inlärning så ökar skillnaden till normalvariationen hela tiden. I relation till barn med särskild
 begåvning så märks skillnaden snabbare och blir ännu större. begåvning så märks skillnaden snabbare och blir ännu större.
 +
 De särskilt begåvade barnen uttrycker att de är synd om de utvecklingsstörda och låter dem vara De särskilt begåvade barnen uttrycker att de är synd om de utvecklingsstörda och låter dem vara
 med på rasterna. Men ibland så orkar dom inte vara sociala och ta hand om andra så då kan med på rasterna. Men ibland så orkar dom inte vara sociala och ta hand om andra så då kan
Rad 27: Rad 38:
 sig någon dag eller två. sig någon dag eller två.
  
-**Hem och fritid:**+**Hem och fritid:** \\ 
 Det är annorlunda i en familj med syskon på olika funktionsuppsättningar - olika begåvningar.. Där Det är annorlunda i en familj med syskon på olika funktionsuppsättningar - olika begåvningar.. Där
 känner man varandra väl och vet vad som fungerar och inte. Familjens starka norm och känner man varandra väl och vet vad som fungerar och inte. Familjens starka norm och
 sammanhållning gör att man håller ihop. sammanhållning gör att man håller ihop.
  
-**Mina erfarenheter från verkligheten:** +**Mina erfarenheter från verkligheten:** \\  
-Jag har arbetat som pedagog med barn i olika sammanhang på förskola och skola. De senaste 20+Jag har arbetat som pedagog med barn i olika sammanhang på förskola och skola. De senaste 25
 åren som skolpsykolog där jag handlett skolans personal. Därutöver har jag umgåtts med och åren som skolpsykolog där jag handlett skolans personal. Därutöver har jag umgåtts med och
-kunnat observera barnen på Filurums veckoläger under fyra år och under två år på Recompiles +kunnat observera barnen på Filurums veckoläger under sex år och under tre år på Recompiles 
-DatorDygnetRunt.+Dator-Dygnet-Runt.
  
 I de flesta familjer finns barn med olika funktionsuppsättningar. Det är mycket tydligt hur syskon I de flesta familjer finns barn med olika funktionsuppsättningar. Det är mycket tydligt hur syskon
Rad 44: Rad 55:
 Det handlar inte om att rangordna vare sig barn eller vuxna utan det handlar om att vi alla har behov Det handlar inte om att rangordna vare sig barn eller vuxna utan det handlar om att vi alla har behov
 av att känna oss bekväma i det sociala och intellektuella umgänget. Vi väljer personer med samma av att känna oss bekväma i det sociala och intellektuella umgänget. Vi väljer personer med samma
-värderingar vad gäller etik, moral och empatisk förmåga samt funktionsuppsättning.Det tar energi att umgås med någon som kan mycket mer än man själv, man måste hela tiden vara +värderingar vad gäller etik, moral och empatisk förmåga samt funktionsuppsättning.Det tar energi att umgås med någon som kan mycket mer än man själv, man måste hela tiden vara uppmärksam och fråga om man inte förstår, man känner sig till besvär. Tvärtom är det för den som kan mer. Det tar energi att anpassa sitt språk, sina sysselsättningar osv till den som kan mindre. Jag tänker på en 9-årig pojke som kom till vårt läger första gången (efter övertalning från föräldrarna) och när man frågade vad han tyckte om lägret, svarade : "Det är så skönt att inte veta bäst jämt!". Han kunde vila i att andra också kunde och han behövde inte hjälpa till hela tiden. Ja, självklart behöver barnen kontakt med verklighetens individer som innebär en variation i funktionsuppsättningar, kunskaper och förmågor - men inte hela tiden. Som elev har jag rätt att inte bli vare sig forcerad, hindrad eller bromsad i min utveckling.
-uppmärksam och fråga om man inte förstår, man känner sig till besvär. Tvärtom är det för den som +
-kan mer. Det tar energi att anpassa sitt språk, sina sysselsättningar osv till den som kan mindre. Jag +
-tänker på en 9-årig pojke som kom till vårt läger första gången (efter övertalning från föräldrarna) +
-och när man frågade vad han tyckte om lägret, svarade : "Det är så skönt att inte veta bäst jämt!". +
-Han kunde vila i att andra också kunde och han behövde inte hjälpa till hela tiden. +
-Ja, självklart behöver barnen kontakt med verklighetens individerr som innebär en variation i +
-funktionsuppsättningar, kunskaper och förmågor - men inte hela tiden. Som elev har jag rätt att inte +
-bli vare sig forcerad, hindrad eller bromsad i min utveckling.+
  
 **VARJE BARN, VARJE ELEV HAR RÄTT TILL ADEKVAT STÖD OCH STIMULANS. DE OLIKA FUNKTIONSUPPSÄTTNINGARNAS BEHOV FÅR INTE SÄTTAS MOT VARANDRA ELLER VÄRDERAS OLIKA. DE HAR OCH MÅSTE GES SAMMA BETYDELSE.** **VARJE BARN, VARJE ELEV HAR RÄTT TILL ADEKVAT STÖD OCH STIMULANS. DE OLIKA FUNKTIONSUPPSÄTTNINGARNAS BEHOV FÅR INTE SÄTTAS MOT VARANDRA ELLER VÄRDERAS OLIKA. DE HAR OCH MÅSTE GES SAMMA BETYDELSE.**
  
alla-har-samma-manniskovarde.1603113803.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/19 15:23 av anita