Innehållsförteckning

Hur vet man om barnet är särskilt begåvat?

Vanligtvis märker man det i jämförelsen med andra jämnåriga barn. Men det finns också andra mer subtila sätt.

Några föräldrar jag pratat med har svarat så här på frågan:

Svar 1: När 5-åringen säger ”Mamma, om bilar körde fortare än ljuset skulle de inte se var de körde!”
Svar 2: När sexåringen sitter på konfirmationsmiddag och inleder konversation med bordsgrannen genom att fråga hur mycket han vet om statisk elektricitet.
Svar 3: När mitt barn var 3-4 år och vi var hemma hos en bekant som satt upp en vägghylla. Sonen sa då: det här var fint men du skulle behövt ett vattenpass…
Svar 4: När sonen 3 år satte på sig stövlarna fel så sade en i personalen på förskolan att han satt stöveln på fel fot. Min son sade upprört att ”foten kan inte vara fel, stöveln kan vara fel, men inte foten”.
Svar 5: När BVC ska kolla om barnet säger tre ordsmeningar och BBC-sköterska håller upp dörren så att vagnen kan köra in. Då barnet, till hennes förvåning utbrister ”det är onödigt att smutsa ner golvet” följt av ”mamma kan du hålla påsen medan jag klättrar ur vagnen?”
Svar 6: När 5-åringen skickar meddelanden.

Hur vet man om barnet är särskilt begåvat? Vlogg 1 av Anita Kullander



Se vidare:
Barns utveckling
En förenklad tabell över kvalitativa skillnader mellan högpresterande respektive provocerande (högprotesterande)
e-boken Utanför Ramarna
Identification of gifted and talented students. K. Heller Published 2004