====== SKOLAN OCH ELEVERNA ====== Särskilt begåvade elever är en [[begavade-utmaning-i-skolan|särskild utmaning för skolan]]. Grunden för all medmänsklig interaktion är [[acceptans-forstaelse-tolerans|Acceptans, Förståelse och Tolerans]] för individers olikheter - oavsett funktionsnivå.
{{:hander_apple_bit_3.jpg?300|}}
Foto: Anita Hogeborn Kullander
Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.) Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. \\ Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]]. ==== Se vidare: ==== * [[dyslektiker-och-sarskilt-begavad|Kan man vara dyslektiker och särskilt begåvad?]] * [[skolan-och-vardnadshavarna]] * [[skolan-och-pedagogerna]] * [[SKOLANS ORGANISATION]] * [[manual-moten-skolan|Manual för möten med skolan]] * [[begavning-vad-saga-till-skolan|Vad säger jag till skolan?]] * [[spela-in-moten-pa-skolan|Får man spela in möten på skolan?]] * [[minnesanteckningar-protokoll|Protokoll och minnesanteckningar]] * [[Vilken skola är bäst?|Vilken skola är bäst?]] \\ * [[sluta-tycka-synd-om-skolan|Sluta tyck synd om skolan!]] **PEDAGOGER**\\ * [[pedagogisk-kartlaggning|Pedagogisk kartläggning]] * [[Individuell UtvecklingsPlan IUP]] **SKOLANS ORGANISATION** * [[sekretesslagen-i-skolan|Sekretess och tystnadsplikt]] * [[skollagen-2010-800|Skollagen]] * [[hogre-lon-ger-inte-mer-tid|Högre lön ger inte mer tid för varje elev]] **GODA EXEMPEL** * [[Samundervisningsgruppen i Rättvik]] * [[kommuner-stimulansundervisning|Kommuner med handlingsplaner för särskilt begåvade elever]] * [[positiva-erfarenheter|Positiva erfarenheter - föräldrars berättelser]]\\ **Fler sidor om skolan:**\\ [[politik i skolfrågor|Valåret 2022 - Politik i skolfrågor]]\\ [[skolan-och-eleverna|Skolan och eleverna]] \\ [[skolan-och-vardnadshavarna|Skolan och vårdnadshavarna]]\\ [[skolan-och-pedagogerna|Skolan och pedagogerna]]\\ [[Skolans organisation]]\\ [[https://www.academia.edu/32948486/Writing_your_schools_gifted_policy_pdf?email_work_card=title|Denice Scala 2002: Writing your school's gifted policy.pdf]] **Se vidare:** [[bok-vagen-till-forandring-1990|Vägen till förändring]]\\